Kuntoutuminen

Kuntoutuminen ja kuntoutus aivoverenkiertohäiriön jälkeen vaihtelee ja siihen vaikuttavat monenlaiset tekijät. Aivoliiton sivuilta löydät lisätietoja AVH:n aiheuttamista erilaisista muutoksista, mitä sairastumisen jälkeen saattaa jäädä ja mitä kannattaa kuntouttaa ja mihin pyytää apua: puheen ja kielen häiriöit, nielemisvaikeus, toimintakykyyn vaikuttavat oireet ja mielialan muutokset.

Kuntoutus on moniammatillista ja alkaa heti akuuttivaiheessa sairastumisen jälkeen. Neurologi yhdessä työryhmän kanssa arvioi yksilöllisesti henkilön kuntoutuksen tarpeen ja se kirjataan kuntoutussuunnitelmaan. Tämän pohjalta kuntoutusta järjestetään sairaanhoitopiirin, kunnan tai kelan kustantamana joko laitos- tai avokuntoutuksena.

Paluu tavallisiin arjen askareisiin, perheen ja ystävien seura sekä liikunta kuntoututtavat. Muista kuitenkin, että voit olla alussa tavallista väsyneempi. On tutkitusti todettu, että musiikin kuuntelu, laulaminen ja soittaminen sekä tanssiminen auttavat kuntoutumista. Vertaistuki on tärkeää ja voit saada siitä paljon. Aivoyhdistyksen harrastus- ja virkistystoiminnasta voit löytää juuri sinua kiinnostavan harrastuksen. Vinkkejä omatoimiseen harjoitteluun voit löytää Linkit sivuilta.

Jos sinusta tuntuu, että sinulla on oireita, joita ei alussa huomattu, kannattaa niistä pitää kirjaa ja kertoa ne kontrollissa neurologin luona. Tietenkin uusien akuuttien oireiden ilmaantuessa, tulee ottaa yhteyttä 112.

Kuntoutuksesta voit lukea lisää Aivoliiton sivuilta.