Vertaistuki

AVH nuorekkaat vertaistuki tapaamisessa Vaattunkikönkäällä 2017

Vertaistuella on ollut suuri merkitys kuntoutumisessani. Samanlaisessa tilanteessa olevat tukevat toisiaan ja ymmärtävät ilman, että täytyy vääntää rautalangasta asiansa. On helpottavaa kertoa toisille oma tilanne ja kuunnella toisen käyttämiä kuntoutumiskeinoja omassa tilanteessa.”

- AVH-sairastunut Sanna-

Vertainen on ihminen, jolla on samankaltainen kokemus, kuin vertaistuettavalla. Vertaistuki auttaa sairastunutta ja hänen läheisiään ymmärtämään muuttuvaa tilannetta. Vertainen on läsnä ja kuuntelee sekä tuo toivoa uuden tilanteen käsittelyyn.

Vertaistukihenkilöllä on kokemus sairastumisesta ja siitä kuntoutumisesta. Hän voi tukea ja auttaa omalla tarinallaan toista menemään kohti uusia haasteita. Ennen sairastumista ollut elämä ei palaa enää ja uuden elämän opettelussa vertaistuettava voi auttaa saamaan elämän uudestaan hallintaan.

Henkilökohtainen vertaistuki on kahden ihmisen yhteinen tapaaminen. Jos olet halukas saamaan vertaistukea, ota yhteyttä vertaistukivastaavaan, joka etsii sinulle sopivaa henkilöä. Ryhmämuotoista tukea voi saada yhdistysten ryhmistä, kerhoista ja liikuntatapaamisista. Liity mukaan toimintaan. Verkkotukea saa myös erilaisista Faceryhmistä.

Henkilökohtaiset vertaistukihenkilöt ovat koulutettuja ja heillä on salassapitovelvollisuus.

Lapin aivoyhdistys ry;n vertaistukivastaava

Juha Kyrö

juha.kyro(at)gmail.com

Vertaistoimintaa Rovaniemellä:

Lapin aivoyhdistyksen Kerho-illat, joka toinen tiistai, alkaen 3.9. klo 17.00, Potkuri, Isomus-sali, Pohjolankatu 2

Läheisten vertaistukiryhmä, kerran kuussa (26.9, 31.10, 28.11, 19.12.) klo 17.30, Kansankatu 18, Pohjois-Suomen syöpäyhdistyksen tiloissa

Työikäisten vertaistukiryhmä, kerran kuussa (2.10, 6.11, 4.12) klo 15.30, Kansankatu 18, Pohjois-Suomen syöpäyhdistyksen tiloissa

Vertaistoimintaa Kemijärvellä:

Kuukauden ensimmäinen maanantai klo 18.00, Kiehispirtillä, Seminaarikatu 5

Lapin alueen Faceryhmä ja -sivu:

Lapin aivoyhdistys ry

Lappilaiset nuorekkaat AVH tyypit

Valtakunnalliset Faceryhmät:

Aivoverenkiertohäiriöt (AVH)

AVH-potilaiden vertaistukiryhmä

Fatiikki avh / aivovamma (henkilöille joilla on fatiikki ja heidän läheisilleen)

Vertaistukea afaattisille henkilöille

Juttu-tupa-toiminta on tarkoitettu afaattisille henkilöille. Lisätietoa Juttu-tupa-toiminnasta löydät täältä.

Tukea verkon Tukinetissä

Aivoliiton vertaistukichat toimii Tukinetissä. Chatiin voit osallistua anonyymisti. Chatissa on vetäjinä kaksi koulutettua vertaistukijaa ja usein myös terveys- ja sosiaalipuolen ammattilainen vastaamassa kysymyksiin. Verkkokeskusteluissa tarjoamme tukea sairastumisen tuomiin elämänmuutoksiin ja annamme vinkkejä arjen asioiden ja haasteiden kohtaamiseen ja ratkaisemiseen. Chatit palvelevat erityisesti vastasairastuneita, mutta kaikki ovat tervetulleita mukaan.

Valtakunnallisesta vertaistoiminnasta saa lisätietoja Aivoliiton järjestösuunnittelijalta

Risto Lappalainen

risto.lappalainen(at)aivoliitto.fi